بگوییم سلام بر حسین(ع)
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۰۳۵۴۰
گروه دین و اندیشه: از زمانی که استفاده گوشی تلفن همراه در ایران مرسوم شد به ویژه این روزها که استفاده از شبکه های اجتماعی برای پیام رسانی به اوج رسیده است، در آستانه ماه محرم پیامی بدین شرح میان برخی افراد جامعه دست به دست می شود:
به گزارش بولتن نیوز به نقل از خبرگزاری حوزه، «هنگام خوردن آب نگوییم سلام بر حسین(ع) چون او تشنه آب نبود، او تشنه انسانیت و آزادگی بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این بار هر گاه کسی را بخشیدیم و به او فرصت دوباره دادیم، بگوییم سلام بر حسین.
هر گاه ظلم را دیدیم و سکوت نکردیم بگوییم سلام بر حسین.
هرگاه گرسنه ای رادیدیم و ساده از کنارش عبور نکردیم بگوییم سلام بر حسین.
سلام بر حسین برای همه لحظاتی که در جبهه حق و باطل روزمرهمان فارغ از هر منفعتی طرف حق را بگیریم!
سلام بر تو، خون خدا، ببخش که یادمان دادند فقط برای تشنه به آب بودنت بگرییم...»
محتوای این کلمات، پیام باطلی است که هرسال در آستانه ماه محرم میان قشر مدعی روشنفکری و اقشار مختلف جامعه دست به دست میشود و گاه افراد و خانواده های متدین نیز از روی کم اطلاعی فریب ظاهر زیبای این کلمات را خورده و در انتقال آن سهیم می شوند؛ غافل از اینکه آبشخور چنین سخنان زیبایی افکار مسموم و غربزده روشنفکران معاصر است که هدف آن تنها یک چیز است و آن برهم زدن مجالس روضه و اشک بر سیدالشهدا(ع) است.
در پاسخ به این دوستان و برای روشن شدن واقعیت و معرفت افزایی در این زمینه، نکاتی را به اختصار بیان می کنیم:
اول اینکه این گونه نیست که شیعیان فقط برای تشنگی امام حسین گریه کنند؛ چراکه مصیبت کربلا بسیار فراتر از تشنگی مردی به بزرگی و عظمت حسین است.
مصیبت کربلا ابعادی فراتر از این تشنگی و به وسعت تاریخ و پهنای تقابل جبهه حق و باطل در طول دوران ها دارد.
مصیبت سیدالشهدا مصیبت دین پاکی بود که به دست نا اهلان و ناپاکان افتاد و مشاهده منبر پیامبر که امثال یزید از آن بالا می رفتند.
مصیبتی که فقط یک گوشه از آن قطعه قطعه کردن بدن 18 نفر از بنی هاشم و شخصیت هایی همچون امام حسین و حضرت عباس و جناب علی اکبر و علی اصغر و به اسارت رفتن زینب کبری و حضرت سجاد علیهما السلام بود.
مصیبتی که در آن بوی خیانت مدعیان دینداری و دل بستگان به دنیا که از حسین دعوت کردند و به روی او شمشیر کشیدند؛ مشام تمام تاریخ را آزرده ساخته است.
آری..
ما هرگاه ظلم دیدیم، ساکت نمینشینیم و میگوییم یا حسین.
هرگاه گرسنه ای دیدیم، ساده از کنار او نمیگذریم و میگوییم یاحسین.
ما هرگاه کسی را بخشیدیم و به او فرصت دوباره دادیم، می گوییم یا حسین.
ما به پیروی از امام خود تشنه انسانیت و آزادگی هستیم.
اما...
بدون تردید و همیشه و هرگاه تشنه ای دیدیم یا آبی نوشیدیم، میگوییم یاحسین.
چون تمام این ارزش ها و زیربار ظلم نرفتن ها و انسانیت ها و یادگرفتن ارزش هایی مانند گذشت و نوع دوستی، پای منبر روضه امام حسین و در بستر همین اشکها به ما رسید.
مدعیان روشنفکری متوهم هستند که اگر مجالس روضه و اشک نبود، مثلا یک آکادمی بود که معارف دین را از دوران های پرآشوب و بلازده عصر اموی عباسی و... تا کنون دست به دست به ما برساند؟!
آیا جز این است که ما هرچه از دین و انسانیت داریم در بستر همین روضه ها و منابر دینیِ روضه محور آموخته ایم؟
آیا اگر این روضه ها و سلام بر حسین گفتن ها و گریه بر مصیبت امام حسین از جمله تشنگی امام حسین نبود، اکنون همین مدعیان روشنفکری و مدافعان اندیشه حسین، چیزی از الفبای احکام و معارف دین میدانستند تا این گونه برای دین و حسین مظلوم اشک تمساح بریزند؟
از سوی دیگر مگر نه این است که صاحبان و بزرگان دین به نظریه پردازی در این زمینه از ما سزاوار ترند؟
مگر نشنیده ایم که امام زین العابدین حداقل 20 سال برای پدرش گریه کرد و هرگاه غذایی مقابل حضرت می گذاشتند گریه می کرد؟! [1]
مگر امام صادق رئیس مکتب ما نبود که برای سیدالشهدا مجلس روضه برپا میکرد و اشک میریخت؟[2]
مگر نه این است که ائمه ما همه اهل گریه بر سیدالشهدا بوده و شیعیان را نیز به گریه و اشک ریختن بر مصیبت عاشورا تشویق کرده اند؟!
ما شیعه امامی هستیم که فرمود: فَعَلَى الْأَطَائِبِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمَا وَ آلِهِمَا، فَلْيَبْكِ الْبَاكُونَ، وَ إِيَّاهُمْ فَلْيَنْدُبِ النَّادِبُونَ، وَ لِمِثْلِهِمْ فَلْتُذرَف الدُّمُوعُ، وَ لْيَصْرُخِ الصَّارِخُونَ، وَ يَضِجَّ الضَّاجُّونَ، وَ يَعِجَّ الْعَاجُّونَ.[3]
آیا این مخالفان گریه و اشک و عزاداری بر حسین حاضرند اگر یک لشکر ظالم بر یکی از عزیزان آنها بتازند و او را با لب تشنه و به ناحق کشته و بدن او را قطعه قطعه کنند، آیا این روشنفکران حاضرند هنگام یاد چنین عزیزی به جای گریه بر او فقط به یاد اندیشه های او باشند و ژست روشنفکری بگیرند؟!
در پایان ما به یاد داریم و فراموش نمی کنیم که ما هرآنچه امروز از دین و احکام و معارف دینی و انسانیت و ارادت به اهل بیت علیهم السلام می شناسیم از زمان شهادت سیدالشهدا تا کنون زیر همین منبرهای روضه و در بستر عاشورا و محرم و صفر به ما رسیده است و در کنار همین روضه ها و عزاداری ها مسائل شرعی و احکام ومعارف به پدران و مادران ما منتقل شد و به دست ما رسیده است و ما باید قدردان این امانت سرخ باشیم و صدای مظلومیت سیدالشهدا را به فرزندان خود و نسل های بعد منتقل کنیم.
منبع: بولتن نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۰۳۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تشریح بخشهای جدید «جوان ایرانی سلام» در سال ۱۴۰۳/ میکروفونی که مصداق بیتالمال است
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجتبی حسنی تهیهکننده، عطیه عسکری سردبیر، مریم ابوالحسنی مستندساز، مهدی مفیدی گوینده، میثم کریمی کارشناس رویدادهای روز و ایمان سلطانپور کارشناس ورزشی این برنامه رادیویی حاضران دراین جلسه بودند.
۲۵۴ تماس با سامانه ۱۶۲ برای ارتباط با عوامل «جوان ایرانی سلام»
مجتبی حسنی تهیهکننده «جوان ایرانی سلام» گفت: قبل از این جلسه، این توفیق را داشتیم که به صورت بیواسطه و از طریق سامانه ۱۶۲ پاسخگوی تلفنهای مخاطبان برنامه باشیم. خدا را شکر ۲۵۴ تماس از سوی شنوندگان رقم خورد و بازخوردهای خوبی گرفتیم که انگیزه ما را برای ادامه تولید این برنامه افزایش میدهد.
وی اظهار کرد: ما یک برنامه تخصصی و موضوعی نیستیم، بلکه یک مجله صبحگاهی هستیم و حتماً باید ویژگیهای یک برنامه رادیویی صبحگاهی از جمله ریتم خوب و نشاط و سرگرم سازی را داشته باشیم. از طرف دیگر، نباید از موضوعات روز و اطلاع رسانی به مخاطب هم غافل باشیم.
تغییرات «جوان ایرانی سلام» در سال ۱۴۰۳
حسنی درباره تغییرات برنامه در سال جاری نیز عنوان کرد: از دوهفته پیش، سه بخش تعاملی و یک بخش چالشی را به برنامه اضافه کردهایم. بخشی را تحت عنوان «رفیقم کجایی» را داریم که با استقبال مخاطبان مواجه شده است. آیتمی را تحت عنوان «ترفندهای طلاییم در برنامه تعبیه کرده ایم که پرطرفدار شده است. بخش مرور اخبار ورزشی را با خانم دکتر محمودوند داریم که با استقبال بانوان علاقهمند به این حوزه همراه شده است ضمن این که اخبار و تحلیلها و پیشنهادات گردشگری را هم به برنامه افزودهایم.
در ادامه، سردبیر برنامه «جوان ایرانی سلام» عنوان کرد: ویژگی این برنامه این است در سالهایی که پخش شده از معدود برنامههایی است که تقریباً با هر کدام از مخاطبان رادیو و به ویژه رادیوجوان که صحبت میکنیم آن را شنیدهاند و مخاطب عام دارد. درست است که رادوی جوان یک شبکه تخصصی رادویی است، اما گستره مخاطبان ما بسیار وسیع است و از جوانان و مردم عادی تا مدیران و افراد متخصص در سنسن مختلفرا شامل میشود که این موضوع کار ما را هم سخت میکند.
عطیه عسکری اظهار کرد: امروز در تلفنهایی که در سامانه ۱۶۲ داشتیم، تعداد زیادی از شنوندگان با استقبال از بخشهای خبری و ورزشی، پیشنهاد افزایش زمان برنامه را داشتند. اگر بخواهیم این پیشنهادها را عملیاتی کنیم، برنامه «جوان ایرانی سلام» به جای دوساعت باید چهار ساعت شود؛ در حالی که ما یک مجله صبحگاهی هستیم و در نتیجه نمیتوانیم به صورت تخصصی وارد فضاهای گوناگون شویم.
وی افزود: البته عزیاین که امرزو در این جلسه حاضر هستند همه همکاران وعوامل برنامه نیستند. در مجموع حدود ۲۰ نفر در بخش های مختلف برای تولید این برنامه همکاری میکنند تا شنوندگان روز خودشان را با یک برنامه شاد آغاز کنند.
تریبونی که مصداق بیتالمال است
مهدی مفیدی گوینده این برنامه رادیویی نیز گفت: من از روز اول که وارد فضای رادیو شدم این توصیه پدر و مادرم آویزه گوشم بود و آن را تکرار میکردم که «اگر از بیتالمال چیزی در اختیار تو باشد، موظف هستی که از آن درست استفاده کنی». تریبون و میکروفون «جوان ایرانی سلام» را هم بیتالمال میدانم و باید از آن در مسیر حقوق مردم استفاده کنم.
وی افزود: در برنامهای که از ساعت ۶ صبح تا ۸ صبح برای گستره وسیعی از مردم پخش میشود. نباید مشکلات شخصی و خستگی خودم را به استودیو بیاورم. یک بار اتفاق بدی برای من پیش آمد. مادربزرگم که یکی از عزیزترین افراد زندگی من بود و سالها در کنا راو زندگی کرده بودم فوت کرده بود و من باید صبح روز بعد برای اجرای برنامه به استودیو میآمدم؛ آن روز به گونهای برنامه را اجرا کردم که انگار بیغمترین آدم روی زمین هستم.
انتقال رفاقت و همدلی از داخل استودیو به خانه مخاطبان
میثم کریمی کارشناس رویدادهای روز این برنامه نیز عنوان کرد: من در برنامههای رادیویی و تلویزیونی صبحگاهی فراوانی به عنوان گوینده و مجری حضور داشتم، اما باید بگویم «جوان ایرانی سلام» پرمخاطبترین برنامهای بوده که با آن همکاری داشتهام. رادیو رسانه گرم و محترمی است و مخاطبان وفادار زیادی دارد. امروز شاید نود درصد از مخاطبانی که با مجموعه ۱۶۲ تماس گرفتند از برنامه راضی بودند. بخش عمده این رضایت مخاطب ناشی از رفاقت و همدلی بین عوامل است که به مخاطب هم منتقل میشود.
ایمان سلطانپور کارشناس ورزشی نیز عنوان کرد: وقتی ما در استودیو پیامهای لحظهای مخاطبان را میبینیم انگیزه پیدا میکنیم تا اطلاعات خودمان را به روز کنیم و از تحلیلها و اتفاقات عقب نمانیم. برای من فرق نمیکند که آیا مسابقه فوتبالی که قرار است نیمه شب پخش شود، حساس هست یا نه؛ من آن را دنبال میکنم و سعی میکنم صبح زود هم در استودیو حاضر شوم. در جام جهانی قبلی (۲۰۲۲ قطر) بسته پوششی ویژهای داشتیم که ان شاالله در مسابقات المپیک و یورو هم که در پیش داریم همراه مخاطبان ورزشدوست «جوان ایرانی سلام» خواهیم بود.
انتهای پیام/